Shakespeare på Stadsfesten i Kramfors

Marionetteatergruppen FroeFroe. Foto: Jonas Lundquist

Tack vare Kramfors Dramatiska Teaterförening hade Kramfors stadsfest i år exklusivt besök av den belgiska marionetteatergruppen FroeFroe. De spelade åtta föreställningar under två dagar av sin egen version av Shakespeares En midsommarnattsdröm. Det var en i alla betydelser gränsöverskridande uppsättning med fräcka, frodiga och fantastiska dockor, scenerier, skådespeleri, musik, sång och rörelser.

I det uppsatta tältet strax bakom Hemköp spelades föreställningen på tolv små scener utefter väggarna. I mitten satt den svartklädde musikern inkilad med alla sina instrument beredda och på balkongen ovanpå stod narren Puck, bredbent med tyska lederhosen, grova kängor, grisöron och kraftfull åsnesvans. Det var han som ledde oss in i texten, fick oss att hejdlöst fnissa och samtidigt rysa av förtjusning, då vi rörde oss i mittgången.
Pucks skrattade elakt varje gång han lyckades förvirra de älskande paren att plötsligt välja fel person. En skalliga men vacker Titania sjöng om kärlek så ögonen tårades. Hennes och Oberons adoptivdotter Hermia, en svart kurvig tjej, var den som slutligen fixade till historien och försvann bort i en romantisk gondol med sin själs älskade Lysander.

Pucks narrspel. Pressbild

Dockmakaren Marc Maillard har varit aktiv sedan 1986. Han har genom åren gjort åtskilliga uppsättningar med scenografi och dockor, för både belgisk TV och olika teatergrupper. Han intresserar sig framför allt för de klassiska dramerna och tillsammans med de övriga sex i FroeFroegänget turnerar han med både skådespel och workshops. Tidigare har de även satt upp den engelske barocktonsättaren Henry Purcells kärleksdrama Dido och Aeneas. En av mina absoluta favoritoperor, som jag hoppas de tar med nästa år, då de lovat återkomma till Kramfors stadsfest.

Volym 2009-07-27